Gospel Reflection

THIRTIETH SUNDAY IN ORDINARY TIME (OCTOBER 25)

Ex 22:20-26 Ps 18:2-4,47,51 1Thes 1:5c-10 Mt 22:34-40

There are two commandments in which the law and the prophets are summarized: “Love the Lord your God with all your heart, with all your soul, and with all your strength”; the second one is similar to this: “Love your neighbor as yourself.” The whole of the spiritual life is resolved, therefore, in love. Christ gives us the form of this love for the commandment does not say “love God as you love yourself,” but rather more than one loves oneself. What does it mean to love one’s neighbor as oneself? It means the imposition of a minimum ethic: the minimum that we must do if we do not want to incur in a fault. Christ brings us, however, a new commandment—something that is beyond the ethical limitations practiced by the ancients—and this is “to love one another as I have loved you.” The limit that Christ imposes, then, is not found in our love for ourselves, but in Christ’s divine love for all human beings, a love which is generous, absolute and disinterested. God calls us to solidarity, in a spirit of compassion with other human beings. In fact he is in the cry of all who clamor for their realization as persons; that is, for all those who await the fulfillment, though not necessarily explicit, of their predestination to eternal glory. As long as there are the poor and the oppressed, as long as there are, by our own fault, those ignorant of Christ’s gospel message, there is an indictment levied against each believer. What should we do to alleviate this cry of humanity? The answer to this question is solely found in the divine love within us—pure generosity, forgiveness and mercy— that, together with faith and hope, is sufficiently eloquent to be understood by all.

 

 TRIGÉSIMO DOMINGO DEL TIEMPO ORDINARIO (25 DE OCTUBRE)

Ex 22:20-26 Sal 18:2-4,47,51 1Tes 1:5c-10 Mt 22:34-40

Hay dos mandamientos en los que se resuelve la ley y los profetas: el primero es “Amarás al Señor tu Dios con todo tu corazón, con toda tu alma, con todo tu ser”; el segundo, semejante a él: “Amarás a tu prójimo como a ti mismo”. Toda nuestra vida espiritual se resuelve, por tanto, en el amor. Cristo nos está dando la forma de este amor. No es “amarás a Dios como a ti mismo”, antes bien, más que a mí mismo. ¿Qué significa amar al prójimo como a nosotros mismos? Es tan sólo la imposición de un mínimo límite ético: lo mínimo que podemos hacer si no queremos incurrir en la falta. Cristo nos trae un mandamiento nuevo —algo que está por encima de las limitaciones éticas que ya practicaban los antiguos— y es el “amaros los unos a los otros como yo os he amado”. El límite que nos pone Cristo no está, por tanto, en el amor a nosotros mismos, sino en el amor divino, generoso, absoluto, desinteresado, de Cristo a todos y a cada uno de los seres humanos. Dios nos llama a la solidaridad, a la compasión con los seres humanos, pues Él está en el grito de todos los que claman por su realización como personas; esto es, esperando sea cumplida en ellos, aunque no lo sepan explícitamente, su predestinación a la gloria eterna. Mientras haya pobres y oprimidos, mientras haya, por nuestra culpa, ignorantes del mensaje del Evangelio de Cristo, hay una acusación puesta en el mundo a cada uno de los creyentes. ¿Qué debemos hacer para aliviar este grito de la humanidad? Sólo el amor divino en nosotros, pura generosidad, perdón y misericordia, y que llena de contenido la fe, la esperanza y todo el hacer humano, es modelo único que puede ser ejemplo al prójimo porque, no necesitando razones, es lo suficientemente elocuente para que sea entendido por todos.

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